Interessegrupper

Formelle

Genre-grupper

Medie-grupper

Andre grupper

Artikel

Kør kanonerne i stilling! - En Fantasy kanon

Af Klaus Æ. Mogensen

Inspireret af Brian Mikkelsens kulturkanon lavede de fremmødte på Fantastik-mødet i december en science fiction-kanon. Tanken var at fremstille en liste over gode (ikke nødvendigvis klassiske) værker, der tilsammen kom vidt omkring i genrens hjørner. Listen kan så fungere som inspirations- eller checkliste for nye læsere eller læsere, som mener de er for snævert funderet i genren. Efter nogen diskussion kom vi frem til at lave en liste over 12 undergenrer og til hver finde to gode og repræsentative værker, dvs. 24 værker i det hele (hvor et værk kan være en roman eller en serie sammenhængende historier). Vi besluttede os for at kun medtage skrevne værker og gemme film, tegneserier og tv-serier til senere. Som eksempel kan jeg nævne to undergenrer og de værker vi fandt frem til dér:

  • Tidsrejser:
    H.G. Wells: The Time Machine
    Connie Willis: To Say Nothing of the Dog
  • Space Opera:
    Alfred Bester: The Stars My Destination
    Vernor Vinge: A Fire Upon the Deep

Sådant et udvalg kan selvfølgelig altid diskuteres (og nogle vil sikkert protestere over at vi hverken fandt plads til Clarke eller Heinlein). Men på et eller andet tidspunkt skal man stoppe diskussionen, og der var mange ganske godt belæste folk med til udvælgelsen (bl.a. Olav, Maj-Britt, Richard Ipsen, Hans-Henrik Løyche og undertegnede) som endte med at blive enige om at det i hvert fald var en god liste, vi endte med.

Derfor er det ikke denne liste det handler om, men om man kan lave en tilsvarende over fantasy. Det kan være en god idé, om ikke andet så for sammenligningens skyld, at gøre som vi gjorde for science fiction-kanonen: At udvælge undergenrerne efter typen af fantastiske elementer (se listen nedenfor) snarere end efter emotionelt motiv (fx romantisk fantasy, humoristisk fantasy, erotisk fantasy). Værkerne bør være nogle, der kan læses med udbytte i dag og ikke kun har historisk interesse.

Jeg vil lægge ud med min egen liste over 12 undergenrer og ét værk i hver (måske de mest oplagte). De undergenrer, der er markeret med en *, er nogle som jeg selv har navngivet fordi der ikke findes et "officelt" navn (som jeg kender til); resten er etablerede undergenrer. I kan så tilføje jeres forslag til værker (højst 2 per undergenre), og hvis I synes der mangler en undergenre, så tilføj en sådan. På dette stadium skal vi ikke diskutere om noget skal fjernes; det kommer senere. Jeg vil selv på et tidspunkt gå ind og tilføje et ekstra værk til hver undergenre, hvis jeg synes I overser nogle vigtige (jeg har jo også kun lagt ud med ét værk per genre). Når folk er kommet med deres bud på værker og undergenrer, kan vi starte den svære diskussion: hvad skal med, og hvad skal ud? Hvordan vi afgør det, kan vi diskutere når vi kommer til det - jeg vil foretrække, at det ikke bare bliver ved afstemning (selvom det kan ende med at blive nødvendigt).

  • High Fantasy
    (episke fortællinger i detaljerede, opdigtede verdener):
    J.R.R. Tolkien: The Lord of the Rings
  • Sword & Sorcery
    (eventyreres oplevelser i barbariske verdener):
    Robert E. Howard: The Conan Chronicles
  • Urban Fantasy
    (nutidshistorier hvor magi eksisterer side om side med den kendte virkelighed):
    Neil Gaiman: Neverwhere
  • Historical Fantasy
    (udspiller sig i vores historiske fortid tilsat nu glemt magi):
    Tim Powers: The Nubis Gates
  • Arthurian Fantasy
    (moderne fortolkninger af Arthur-myterne)
    Marion Zimmer Bradley: The Mists of Avalon
  • Science Fantasy
    (fantasyhistorier med et markant islæt af science fiction):
    Julian May: Saga of the Exiles
  • Old Earth Fantasy*
    (historier sat i en fjern fremtid hvor magi har erstattet teknologi):
    Jack Vance: The Dying Earth
  • Multiverse Fantasy*
    (historier der udspiller sig over en række parallelle virkeligheder):
    Michael Moorcock: The Eternal Champion Cycle
  • Metropolitan Fantasy* 
    (fantasyhistorier der udspiller sig i gigantiske byer eller slotte):
    Mervyn Peake: The Gormenghast Trilogy
  • Oriental Fantasy*
    (fantasy med udgangspunkt i østlige mytologier)
    Tanith Lee: The Flat Earth Series (Night's Master m.fl.; baseret på 1001 Nat)
  • Alternate History Fantasy*
    (hvor verdenshistorien har udspillet sig anderledes pga. eksistensen af magi):
    Robert M. Ford: The Dragon Waiting
  • Hidden Fairy Lands*
    (elverriger ligger skjult ved siden af menneskenes riger):
    Lord Dunsany: The King of Elfland's Daughter, Hope Mirless: Lud-in-the-Mist

Bemærk: I den sidste undergenre har jeg lavet to valg allerede. Det er fordi jeg har konstrueret denne undergenre til at rumme netop disse to værker, der har centrale placeringer i genrens historie (Gaiman nævner fx Mirless som sin væsentligste inspiration), men er svære at passe ind andre steder. Mener I andre at det er en relevant undergenre at have med? (Er jeg den eneste der har læst de to nævnte værker?). En anden ting: Hvor hører et værk som Robet Holdstocks "Mythago Wood" hjemme? Er det Urban Fantasy? Hidden Fairy Lands? Eller skal vi medtage en undergenre om "Mythological Fantasy", der omhandler menneskets forhold til mytologi (hvor fx de Camp & Pratts "Incomplete Enchanter" også kunne høre til)? I givet fald, på bekostning af hvilken anden undergenre?

Ellers vil jeg bare sige: Kør kanonerne i stilling!